onsdag 4 mars 2015

Existensminimum och erbjudanden

Även fast jag handlar riktigt billigt så handlar jag mycket oftare nu och måste ha lite koll att det inte drar iväg i kostnad.
Jag försöker att hålla i mig, men det är som om en demonköpare vaknat i mig som viskar om kuponger och erbjudanden.
Nu lever ju jag på existensminimum så jag kan inte handla så mycket och det är nog tur.
Jag har inte råd att handla på mig ett lager av varor. Även om jag önskar det när det är förbrukningsvaror som jag använder.
Det jag vill säga är att man ska ha koll på sina utgifter för att om jag köper 10 flaskor schampo och balsam för 70kr så blir det 56 kr mer den månaden på den posten, dessutom kanske jag vill variera mig i schampo eller tycker inte att det är bra. Månaden efter är schampo posten  0kr, men då kanske det är erbjudande på sköljmedel och knäckebröd och då far utgifterna iväg. 
Att hålla budget, föra kassabok är superbra. Något jag slarvar med, men jag sparar kvitton så jag kan se vad jag gör av med pengar på.

Idag har jag gjort två helt onödiga köp egentligen men ....
Jag handlade ett Arkiv på Åhlens 49kr rabatt 9.80 eftersom jag gått med i åhlensklubben och fick 20 %, så det blev 39kr. Det behövs för jag har ingen ordning alls på kupongerna. Jag kunde gjort ett eget arkiv, t ex skolåda och gjort avdelare i kartong. Men det ska vara roligt och lätt att greja med kupongerna. Kupongerna är lite som att samla på bokmärken eller klistermärken fast en vuxenvariant. Sortera, kolla datum, kolla kupong med erbjudande, lite pyssel helt enkelt.


Mitt andra onödiga köp, var två chokladkakor från Ica Supermarket. Det blev 7.50 kr per styck. Nu gäller det att vara ståndaktig till lördag. När godis väl är hemma så har jag liksom svårt att bara ha det liggandes och väntandes.


Det må vara onödiga köp men jag är nöjd - det är viktigast.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar