onsdag 21 januari 2015

Tjäna pengar

Tradera, loppis och facebook

Ingen månad är bra ekonomisk men januari är helt klart sämst. Den senaste månaden har både jag och dottern fyllt år och jul o nyår har passerat.


Jag har sålt på tradera några gånger. Det är svårt att säga vad som går bra där och man kan aldrig veta innan, men "samlarsaker" går bra. Många gånger får man inget sålt alls. Det är spännande och lite sysselsättning när man går hemma. Men man kan gå back på det eftersom varje annons kostar.
Om man har försörjningsstöd är det viktigt att pengarna inte går in på eget konto för då räknas det som inkomst av försörjningsstöd. Allt som sätts in på kontot är inkomst. När man säljer sina egna saker borde det vara självklart att dom pengarna kommer i egen ficka, men så är det inte. 

Loppis har jag också prövat på. I slutändan var det inte många kronor plus. Bordet kostar pengar, fick låna en bil och behövde parkeringspengar och bensin. Däremot var det en heldag med mycket jobb och samtidigt väldigt roligt och super socialt. Vi träffade på några som sålde och hade det som helgnöje för att komma ut och göra något skoj. De flesta var glada och trevliga, men det fanns en riktigt jobbig kategori och det var extremprutarna. När jag sa 50kr sa dom 10kr och tjatade och tjatade gick varv efter varv och försökte. Jag tror det var själva prutandet de tyckte var kul. Här gick mycket "nya" saker mer moderna, t ex husgeråd, helst i förpackning. Kläder var svårt om det inte var typ förra säsongens. Alla vill göra ett klipp på gamla värdefulla saker, men de flesta som säljer kan mycket om sina saker.

På facebook finns det lokala grupper som köper, säljer, byter eller bortskänker. Här hittar man saker billigt och det är nära att hämta, ofta har man via facebook gemensamma bekanta så det känns bra att göra affär. Jag har haft både försäljningar, bytt och köpt saker. I höstas köpte jag en vinterjacka i dun för 150kr. 

Det här gör jag  tillsammans med min särbo. Vi försöker samla ihop pengar och denna gång är  målet att få ihop pengar till årshyran av kolonilotten. Den senaste tiden har vi varit dåliga på att göra affärer, men nu är det dags att försöka igen. 
Dels har vi haft egna saker som vi har sålt, men vi har också fått en hel del kläder och saker från vänner och släkt. Någon gång har vi handlat på loppis eller second hand för att sälja vidare. Det är ett roligt nöje att försöka få ihop pengar till ett mål som både vill ha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar