söndag 1 februari 2015

Att ha försörjningsstöd och rumänska zigenare

Hej heeeej 

I staden där jag bor sitter det en massa tiggare på rad. Det är inte mer än 15-20 meter mellan dom. 
"En svensk trottoar är som Sheraton" läser jag i SvD Jag kan inte jämföra mitt liv med tiggarnas liv, inte på långa vägar men jag får irritera mig på vad svenska staten ger dom. Rumäniens ambassadör i Sverige säger att vi inte ska ge dom pengar, eftersom det kommer fler och fler hit.Problemen finns kvar i Rumänien 
Dagisplatser, Eu härbergen, bussbiljett till Rumänien, sjukvård, tandvård.. Hur vanligt är det att EU medborgare får socialbidrag ? 
Länken går till Stockholm Stads sida "Vistas i Sverige som Eu medborgare och söka ekonomiskt bistånd"


Jag blir arg, besviken och ledsen. Jag vill inte ha försörjningsstöd, jag vill klara mig själv, jag har jobbat och betalat skatt. Ibland undrar jag vem som har det bäst, eller bäst möjligheter ? Dom väljer att komma hit i 3 månader för att tjäna pengar.  En månadslön i Rumänien är ca 1200kr. Om inte tiggeriet gett ordentligt med pengar så hade dom aldrig varit här. Säg att de tjänar 100kr, vilket jag tror är en mycket låg gissning, per dag, det blir 3000 kr i månaden = 1 månad här är nästan som 3 månaders lön hemma !!
Danmark och Norge har förbjudit tiggeri. 

Det känns som ett hån mot alla svenska hemlösa och försörjningsstödstagare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar