fredag 16 oktober 2015

Vinstskatt

Frågan om vinstskatt har bekymrat mig.
Idag tog jag äntligen tag i saken och ringde till Skattemyndigheterna och fick det förklarat för mig.
Om vinsten är över 1300 kronor och tävlingen krävde någonslags motprestation så är det vinstskatt på vinsten ca 30 %. Det är inte mellanskillnaden som man betalar i skatt ( t ex vinst 3000-1300= 1700 och skatt på dessa 1700kr) utan på hela summan.

Företaget som ger vinsten ska uppge detta till skattemyndigheterna och om man ska betala skatt så står det sen i deklarationen. det kan ju vara så att företaget har betalat in vinstskatten. 

Ja jag hoppas på storvinst, vad är 30% när jag får min drömvinst- en resa för 30 000 kr för 2 personer, ca 4500kr var då , så jag fortsätter att drömma och tävla. 

"Tävlingsvinster
Tävlingsvinster som inte kommer från arbetsgivaren är skattefria om de är i annan form än kontanter och värdet är högst 0,03 prisbasbelopp, avrundat till närmaste hundratal kronor.
Har du varit med i en tävling i till exempel. TV eller en tidning och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.
Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål som värderas till högst 1 300 kronor."


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar