onsdag 8 april 2015

Kupongsamlarens baksida

Efter att blivit väldigt illa bemött på mitt Willys, Hemköp och ÖoB har jag lite tappat lusten med kupong och erbjudandejakt. Jag har alltid haft dom intressena och läst reklamblad för att komma ner i pris. 
När kassörskan är otrevlig och kallar in tre till personal, eller när jag inte får använda kupong tillsammans med affärens egna erbjudande (egna regler på Hemköp o ÖoB ?)... 
Kanske är det dags att tagga ner ? 

I de grupper som jag är med i på FB så ser jag att vissa tar alla kuponger (alltså hela bunten) vare sig dom ska användas eller inte !! Jag förstår inte det där. 
Man måste fråga sig -När går kupongen ut ? Hur mycket är det troligt att jag använder ? 
Exakt så många kuponger behöver jag. Ibland ingen, för jag brukar inte t ex handla det märket eller varan.
Många kupongsamlare försöker kombinera alla kuponger för att komma billigare undan , fast det står "går ej att kombineras med andra erbjudanden". Gör 10 erbjudande köp på en gång trots "en gång per hushåll" och använder scanning eller chansar.. 
Kanske är det därför affärerna har börjat reagera eller så är det bara så att intresset är större att kuponghandla så dom fått upp ögonen mer för det.

Det är ju inte direkt dom som behöver kuponger som använder dom !
Jag menar att för många är detta med att handla billigt en jakt. Stor samlarvarning.
INTE för att de har dålig ekonomi, för då har man inte råd att samla på hög. Många åker bil till olika stormarknader för att använda erbjudanden och leta kuponger. Det kan betyda flera turer varje vecka för att kunna nyttja kuponger som bara gäller ett erbjudande. 
Inte direkt miljömedvetet, varken transport eller samlandet.
En slags extremkonsumtion ! Knappast billigt.

För egen del så använder jag kupongsamlandet för att komma ner i pris.
Det finns inga marginaler att bunkra för. Och jag går eller åker kollektivtrafik. 

Vad gör man med 30 flaskor sköljmedel, 30 flaskor shampoo, 50 flaskor duschkräm osv 
Det är en gåta för mig. Självklart förstår jag verkligen tryggheten och lugnet när man "har hemma". När det är välfyllt och maten räcker hela månaden och förbrukningsvaror. 

Är det så att detta är spår från jakt och samlarsamhällena. En ren instinkt ?

Men, nej jag är inte färdig med att samla kuponger än. 
Det ger starka ben, är roligt  och kan ge en o annan krona extra.

4 kommentarer:

  1. Gud vad bra skrivet! Håller verkligen med dig.

    Blir rent ut sagt provocerad av bristen på respekt för reglerna som vissa uppvisar. De lägger upp kvitton på bloggar med typ 10 likadana kuponger i samma köp och beter sig som att det är en någon slags prestation. Fast det i själva verket inte ens är tillåtet, det står ju faktisk tydligt på kupongerna att de inte får kombineras!

    Tycker bara att det blir sån väldig konsumtionshets på vissa bloggar. Allt fokus är att samla på sig så mycket som möjligt hela tiden. Finns liksom bara konsumtion och yta i dem, inga genuina känslor utan bara köp, köp, köp hela tiden. Det viktigaste är väl ändå att köpa det man behöver, inte allt som går att få billigt eller gratis bara för att fynda. Speciellt inte när det tänjs på reglerna.

    Så tack för en bra blogg som förmedlar något mer än konsumtionshets!

    /S

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket. Jag blev så glad när jag såg att du kommenterat =) Man måste få ventilera sig !

    SvaraRadera
  3. Vissa av oss som bunkrar gör det inte för att bygga upp lager utan för att skänka till de som faktiskt behöver (hemlösa och flyktingar exempelvis). Jag vet att många är samlare, men jag som är ensamstående student använder kupongandet för att göra skillnad. En skillnad som inte varit möjlig för mig utan kupongerna.
    Så de som handlar och bunkrar gör det av olika anledningar.

    SvaraRadera
  4. Ja det är roligt att kunna ge bort till dom som behöver, det tycker jag också. Men många skaffar gratisvaror, för att det är gratis. samlar på sig till ingen nytta. Det är det jag irriterar mig på. Hur många tandkräm eller duschkräm kan en person göra av med på ett år ? =)

    SvaraRadera