onsdag 29 april 2015

Gratis är gott

det här med gratis..... 

När jag växte upp så skulle vi aldrig gått på "gratisjippon" , t ex Ica maxi firar 5 år kaffe o kaka gratis, det var "skämmigt" att roffa åt sig, under ens värdighet som något fult. 
Man betalar för sig, gör rätt för sig annars kan det vara.
Idag så är det en jakt vem som får det billigaste, det mesta, det största.....
Varför vill man ha det som är gratis ? 
Det som är gratis intresserar alla mest, oavsett om det är något dom faktiskt vill ha eller behöver.
Varför vill man ha något som man inte ska använda ? 
"Jag tar den eller vänta 20 det är ju gratis"
Handlar det om snålhet ? Varje tjänad krona är en krona ? Om samlandet ?

Dessa hittade jag på Coop och blev glad. Varför ? För att det var gratis och gott ! 


Eftersom jag lever på existensminimum så vet jag vad gratis betyder och jag uppskattar det när det är något jag behöver eller vill ha. Små saker som en gratis glass t ex 
Faktum är att dom som skriker högst inte är dom som har minst pengar. Dom som har pengar kan använda olika samlarerbjudande, köp och få erbjudanden, handla på internet och få pengar tillbaka.
Det är förvånande. 

Är det som är gratis godast ?
Nej långt ifrån, men det är en mycket glad känsla när man får något. En gåva, en present. 
Hoppas inte att det tar överhand, för jag ser hos många att mycket vill ha mer o mer o mer, naturligtvis det som är gratis.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar