tisdag 2 juni 2015

Snart börjar dottern med försörjningsstöd !

Ibland är det mesta trist och med motstånd, som nu.
Sommaren verkar inte riktigt vilja komma, det är kallt och regnar idag.
Tösen tar studenten och sen står både hon och jag på helt egna ben.
Reglerna kring när man är 18+ och avslutar skolan känns luddiga. Det gör mig orolig.
Det är inte de bästa tider som ungdomarna möter, jobben växer inte på träd. 
Därför blir tösen tvingad till att söka försörjningsstöd !! Hur sjukt är inte det att börja sitt "stå på egna ben" med försörjningsstöd ? Å den ljusnande framtid är vår.
Har varit i kontakt med min handläggare, som enbart bekräftar att vi kommer att söka var och en för sig och att tösen måste anmäla sig första vardagen efter skolavslutning till arbetsförmedlingen.
Jag vill ha fakta, jag vill ha siffror, jag vill veta !!!
Jag vet inte ens hur stor skillnad det är på min inkomst, inte ens när jag fått pengar för hyran. Allt är frågetecken och det kommer ta tid innan jag vet.

Hoppas att tösen förstår att hon måste jobba och tjäna pengar, vara självförsörjande, för att hon ska vara fri. Fri att kunna ha pengar till det hon behöver men främst till det som är utöver;  busskort, gå på restaurang, köpa ett par skor, gå på bio, köpa vin, gå och klippa sig, kunna äta det man vill, kunna ha ett sparande, köpa en födelsedagspresent, välja mobilabonnemang, tv osv 
Slipper redovisa personkonto där varje köp har registrerats, eller vilka mediciner man äter.
Att tänka ekonomiskt är bra, men det är skillnad på att inte ha råd och välja ett billigt alternativet.

Hoppas att sommaren har kommit tills på fredag  att solen lyser och att himlen är klarblå.
Men framförallt så hoppas jag att tösen går ut gymnasiet och blickar framåt. 
Hon kan göra precis vad hon vill nu, alla möjligheter ligger framför henne. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar