onsdag 10 juni 2015

Praktikplats

Så har jag äntligen fått en praktikplats.
Jag går under LSS och det har tagit tid att få.
Allt gick snabbt, för snabbt. På fredagen fick jag tid om ett möte till måndagen, och i måndags fick jag praktik. Jag ska börja på måndag. Är redan orolig och har inte fått tillräckligt med information. framför allt så fick inte ägaren information alls om vad jag har svårt med. Bara att ta mig dit på måndag är svårt. Allt som är nytt är svårt och nu pratar vi om en helomställning. Jag försöker förbereda mig.
Blev väldigt konstigt när semesterplaner inte får finnas, hade förstås bestämt, planerat och betalt med familjen redan.

Det första ägaren sa var: "vem betalar det här ? Ja, jag har personal. Du kommer varje dag och jobbar vad bra." Inte så roligt att höra direkt att dom inte behöver folk och att jag är där för att jag är gratis,när jag hela tiden känner pressen från kommunen att ha en praktikplats som ska bli en anställning. Det här blir min tredje praktikplats och det tar enormt på krafterna. Alla nya människor, nya rutiner för mig både hemma och på jobbet. Det är fruktansvärt slitsamt.

Eftersom jag bara får en arbetströja så behöver jag skor och byxor. Har sökt det från soc som säger att arbetsgivaren ska hålla med kläder. Nu gör dom inte det och det verkar vara omöjligt att få pengar till det. har man gått hemma några år med försörjningsstöd så vet man att kläder är det sista man handlar och då när det är urtvättat o inte går att laga mer. Så kan jag inte komma och jobba i en butik. 
Hoppades på busskort till praktiken men fick nej.

Att ha ett praktikjobb ger inte mig en krona däremot ger det mig erfarenhet: 
Att ha något att gå till, en sysselsättning är bra för mig och det har jag behövt länge.

Det ska nog bli bra.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar