tisdag 30 december 2014

Se över utgifterna 

Efter att jag släppt nyheten om att vi skulle leva på försörjningsstöd var faktiskt reaktionen inte så illa som jag tänkt mig eller så var det så att min dotter inte förstod hur det skulle bli riktigt. Självklart förstod jag att mitt liv skulle bli indelat i livet innan och livet med bidrag. 
Nummer 1 var förstås att se över utgifterna, att välja ut det som var viktigt. 
Mina räkningar är; hyra, el, hemförsäkring eventuell medicinräkning, tv och internet . Tv och internet har vi valt att ha, det var viktigt för oss . Andra utgifter är fritidsbiljett (komplement till elev terminskort), bussbiljett (till mig), eventuella vårdkostnader och kontantkort till mobilen.


Bröd och bärkasse

Bland det första min dotter sa var att hon vägrade minsann att ha billigt toapapper o annat hemma så att det syntes att vi inte hade pengar. Det har gått bra och jag har aldrig köpt dåligt toapapper, än.
Hon kom också med två bra tips: 
1. Köpa dagsgammalt bröd. 
Inte bara bröd som blir billigt utan affärerna rear ut alla färskvaror med kort datum, med 30 eller 50 %, man får titta efter röda prislappar.
2. Ha med påse till affären - eller tygkasse
Det kostar minst 1.50 varje gång du köper en kasse som säkerligen blir soppåse sen.
En soppåse på rulle kostar ca 50 öre (finns billigare också). Det blir 1 krona billigare om man använder soppåse istället för bärkasse  och det blir ju några varje år. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar